Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Основне академске студије, I ниво | |||||||||
Назив предмета | Физиологија биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Цветић Антић Н. Тијана, Драгићевић Ч. Ивана, Сабовљевић Д. Анета, Гиба С. Златко, Јаношевић А. Душица | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Вујичић М. Милорад | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 7 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | Динамичка биохемија | |||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је проучавање функционисања биљака кроз упознавање основних физиолошких процеса - промета воде и минералних материја, фотосинтезе и респирације, асимилације неорганских супстанци и основа контроле растења и развића биљака ендогеним (хормоналним) факторима и факторима спољашње средине. | |||||||||
Исход предмета |
Студент је оспособљен да разуме основне метаболичке процесе код биљака и њихову компартментацију у ћелији. Студент је такође оспособљен да објасни механизме регулације биохемијских процеса и физиолошки одговор биљака на ендогене и егзогене стимулусе. Може критички да анализира стручну литературу и самостално осмисли и изведе једноставне лабораторијске експерименте из ове области. Успешно завршен курс омогућава праћење наставе на предмету Молекуларна физиологија биљака и Молекуларна биологија биљака. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у физиологију биљака; специфичности биљне
ћелије, организација биљног генома; структура, хемијски састав, синтеза и функције ћелијског зида. Специфичнисти
мембрана биљних ћелија; пасивни и активни транспорт; механизми апсорпције
јона и органских једињења кореновим системом; Кретање супстанци кроз симпласт
и апопласт. Водни баланс биљака: усвајање воде путем корена; осморегулација;
кретање воде кроз биљку; транспирација; физиологија стома. Увод у метаболизам
и биоенергетику; значај фотосинтезе за живот на Земљи. Фотосинтетички
пигменти, организација фотосинтетичког апарата, примарна светлосна реакција,
фотосинтетички транспорт електрона, фотосинтетичка фосфорилација,
фотоинхибиција фотосинтезе;
Фотосинтеза: Калвинов циклус, механизми регулације Калвиновог циклуса;
секундарни продукти фотосинтезе; фотореспирација; Фиксација CO2 код C-4 биљака и
сукулената; утицај фактора спољашње средине на фотосинтезу. Транслокација
органских једињења кроз биљку. Респирација код биљака. Минерална исхрана
биљака; микориза-механизми успостављања симбиозе и значај микоризе за биљке;
Aсимилација азота, сумпора и фосфора код виших биљака; биолошка фиксација
азота, успостављање симбиозе са ризобијама. Биолошка редукција азота и
сумпора. Увод у физиологију растења и развића; Фитохормони (подела и
физиолошки ефекти): ауксини, цитокинини, гиберелини, апсцисинска киселина,
етилен, брасиностероиди, јасмонати. Ћелијска основа морфогенезе; хормоналана
контрола деобе и диференцирања ћелија (ћелијски циклус, растење и
диференцирање ћелија); поларност; Физиолошки аспекти ембриогенезе и морфогенезе. Ефекат светлости на растење и
развиће биљака. Фитохром. Криптохром и
специфични ефекти плаве светлости. Клијање семена, Дорманција и прекидање
дорманције. Цветање и фотопериодизам; Вернализација; Хормонална регулација
цветања; Генетичка детерминација пола; Контрола цветања на молекуларном
нивоу. Развиће плода и семена; Сенесценција и период мировања; Абсцисија. Покрети биљних органа.
Морфогенеза биљака in vitro. |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Водни баланс и транспорт кроз мембране биљних ћелија: Осмометар; утицај температуре и органских растварача на пермеабилитет биолошких мембрана; пермеабилитет ћелијских мембрана за слабе и јаке базе и киселине. Посматрање тока плазмолизе и деплазмолизе. Одређивање водног и осмотског потенцијала биљног ткива на основу промене дужине одсечака ткива; одређивање осмотског потенцијала ћелијског сока плазмолитичком методом. Број и распоред стома; покрети стома. Хистохемијска локализација калијумових јона у стомином апарату. Антоцијанини; антоксантини. Фотосинтеза: Раздвајање фотосинтетичких пигмената у растварачима који се не мешају; Раздвајање фотосинтетичких пигмената хроматографијом на папиру; Снимање апсорционих спектара фотосинтетичких пигмената; флуоресценција хлорофила у раствору; фотосинтеза in vivo; Хормонална контрола растења и развића: Издуживање одсечака хипокотила под дејством ауксина и ниског pH; ефекат ауксина на ризогенезу. Издуживање одсечака хипокотила под дејством ауксина и ниског pH; ефекат ауксина на ризогенезу; ефекат ауксина на апикалну доминацију. Ефекат гиберелина на издуживање интактних биљака; интеракција гиберелина и светлости у процесу издуживања хипокотила салате; ефекат цитокинина на ретенцију хлорофила. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. Физиологија биљака (2010). , ННК-Интернационал, Београд | |||||||||
2 | Taiz, L., Zeiger, E., Møller, I.M. & Murphy, A. (Eds.) (2015). Plant Physiology and Development, Sixth Edition. Sinauer Associates Inc.,U.S. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
4 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, експерименталне вежбе | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 50 | |||||||||
семинари | ||||||||||