Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија; Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Експериментална биомедицина; Експериментална физиологија животиња и човека | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Основи патофизиологије | |||||||||
Наставник (за предавања) | Кораћ М. Бато | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Кораћ М. Бато | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Изучавање молекулских механизама, структурних и функционалних промена ћелија, ткива и органа које леже у основи обољења. | |||||||||
Исход предмета |
Мултидисциплинарни приступ изучавања патолошких основа обољења треба да оспособи студенте за креативнији практични приступ у будућем раду. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Ћелијски одговор на стрес. Молекуларне основе ћелијског одговора током адаптације и повређивања. Смрт ћелија. Инфламаторни одговор и значај у репарирању ткива. Молекуларно физиолошки механизми обнављања и репарирања ткива: регенерација, репарација и фиброза. Молекуларне основе хемодинамичких поремећаја, тромбоемболичких обољења и шока. Митохондрије и енергетска хомеостаза у патофизиологији. Биохемијско-физиолошке специфичности неопластичних обољења. Патофизиологија и молекуларне основе: инфективних обољења (приони); поремећаја узрокованих факторима средине и исхраном (пушење, алкохол, лекови, анорексија, гојазност); обољења крвних судова, крвних ћелија и срца (артеросклероза; анемије, леукемија; хипертофија, исхемија). Молекуларне основе патофизиолошких промена обољења: плућа (емфизем, астма); гастроинтестиналног тракта (улцер, колера); јетре (метаболичка обољења); панкреаса (панкреатитис, дијабетес); бубрега (гломерулонефритис); ендометријума (хиперплазија/неоплазија); оваријума (полицистична обољења); дојки (карцином); ендокриног система; коже (витилиго, псоријаза, меланом); периферних нерава и скелетних мишића (обољење моторног неурона); централног нервног система (молекуларни аспекти реакције неурона и глије на повреде). Патофизиологија у светлу протеомике и геномике. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | 1. Kumar A, Abbas AK, Fausto N. Pathologic Basis of Disease. Elsevier Saunders. | |||||||||
2 | 2. Boron WF, Boulpaer EL. Medical Physiology: A Cellular and Molecular Approach. Elsevier Saunders. | |||||||||
3 | 3. Windhorst U, Greger R. Comprehensive Human Physiology I and II. From Cellular Mechanisms to Integration. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
||||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 0 | усмени испит | 60 | |||||||
колоквијуми | 20 | |||||||||
семинари | 10 | |||||||||