Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Екологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Екологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Молекуларна екофизиологија биљака са биотехнологијом | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марко С. Сабовљевић; Анета Д. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Марко С. Сабовљевић; Анета Д. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марко С. Сабовљевић; Анета Д. Сабовљевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 5 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ курса је да студенти кроз упознавање и разумевање проблематике молекуларне екофизиологије биљака, добију уплив у искористљивост фундаменталних сазнања у биотехнолошким процесима од молекула до екосистема. Курс је конципиран да кроз сагледавање одабране проблематике студенти добијају идеје, дискутују и траже решења за конкретне проблеме. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти су способни да познавање фундаменталних процеса понуде као предност у решавању неких проблема попут побољшања преживљавања биљака у условима стреса, производње квалитетне биљне хране или рестаурацији екосистема. Дакле, примена фундаменталних знања из биологије биљака у свакодневици. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Дефиниција биљног организма; Шта молекуларна екофизиологија; Интеракција биљке и околине - како биљка "зна и осећа"?; Молекуларне и биохемијске основе биљне перцепције срединских услова и других организама; Стрес; Синергизми и антагонизми; Молекуларни одговори на оптималне, субоптималне и сублимиране срединске феномене; Молекуларни, физиолошки и средински процеси и биљка; Молекуларни, физиолошки и средински процеси и вегетација; Како карактеристике неких биљака искористити у биотехнолошким процесима - потенцијал биљака у биотехнологији од молекула до екосистема; ГМО предности и мане; Биотехнологија - од молекула до екосистема; Бионика; Одабрана поглавља о користи познавања фундаменталних процеса код биљака у биотехнологији - проблеми, идеје, потенцијална решења, процеси. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Стерилизација биљног материјала. Аксеничне културе. Ксеничне културе. Модификације. Аклимација. Синергија. Антагонизам. Стрес. Елицитатори. Загађивачи. Биомонитори. Биоиндикатори. Ревитализација и успостављање одрживих екосистема и биљке. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Lambers H, Chapin FS & Pons TL. (2008). Plant Physiological Ecology. ISBN 978-0-387-78341-3 | |||||||||
2 | Nobel PS. (2009). Physcochemical and environmental plant physiology. Elsevier. ISBN: 978-0-12-374143-1. | |||||||||
3 | Rout GR & Das AB. (2013). Molecular Stress Physiology of Plants. Springer. ISBN 978-81-322-0807-5 | |||||||||
4 | McCarty PL & Rittmann BE. (2001). Environmental Biotechnology: principles and applications. McGraw-Hill. ISBN 978-0071181846 | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | 2 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Усмено. Семинарски радови. Блок настава - демонстративно. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | усмени испит | 60 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 15 | |||||||||