Спецификација предмета за књигу предмета | ||||
Студијски програм | Биологија | |||
Изборно подручје (модул) | Експериментална и примењена ботаника | |||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије | |||
Назив предмета | Лековите биљке | |||
Наставник (за предавања) | Петар Д. Марин, Ана М. Џамић | |||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Петар Д. Марин, Ана М. Џамић | |||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |
Услов | ||||
Циљ предмета | Упознавање најчешћих самониклих и гајених лековитих биљака и њихових карактеристика. | |||
Исход предмета |
Студент препознаје лековите биљке. Студент разликује лековите биљке по начину коришћења и хемијском саставу. Студент примењује кључеве за детерминацију лековитих биљака. Студент утврђује диверзитет аутохтоних и алохтоних лековитих биљака Балканског полуострва. Студент анализира факторе и последице њиховог угрожавања. Сагледава могућности примене у лечењу различитих обољења. | |||
Садржај предмета | ||||
Теоријска настава |
Историјски преглед коришћења лековитих биљака. Лековите биљке у традиционалној медицини. Привредни значај лековитих биљака. Гајене лековите биљке и њихова употреба. Самоникле лековите, ароматичне и зачинске биљке са подручја Балканског полуострва. Отровне биљке. Ретке и заштићене лековите биљке и фактори њиховог угрожавања. Биолошка функција и значај секундарних метаболита. Упознавање честих аутохтоних и алохтоних лековитих биљака (Apiaceae, Valerianaceae, Lamiaceae, Asteraceae, Malvaceae, Rosaceae, Tiliaceae, Hypericaceae, Papaveraceae, Fabaceae, Betulaceae, Alliaceae и друге фамилије). Увод у фитотерапију. Биљке у лечењу болести ЦНС. Биљке у лечењу канцера. Биљке у лечењу гастроинтестиналних поремећаја. Биљке у лечењу кардиоваскуларних болести. Перспективе коришћења биљака у фитотерапији. | |||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Прикупљање најчешћих самониклих лековитих биљака на одређеном простору. | |||
Литература | ||||
1 | Zohara Yaniv, Uriel Bachrach (Eds.) (2005). Handbook of Medicinal Plants. Food Products Press, New York, London, Oxford; | |||
2 | Pahlow, M. (1989). Velika Knjiga ljekovitog bilja, Cankarjeva založba | |||
3 | Kovačević, N. (2002). Osnovi farmakognozije, Srpska školska knjiga | |||
4 | James A. Duke (2002): Hanbook of medicinal herbs. CRC Press, Boca Raton London New York Washington, D.C | |||
5 | Cassandra L. Quave (2013). Medicinal Plant Monographs. http://etnobotanica.us/wp-content/uploads/2011/12/Plant-Monograph-Book-4.2013.pdf | |||
6 | Odabrani najsavremeniji radovi u međunarodnim časopisima | |||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Остали часови | |
1 | 2 | 2 | ||
Методе извођења наставе |
Теоријска и практична настава, консултације. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |
активност у току предавања |
писмени испит | |||
практична настава | усмени испит | 50 | ||
колоквијуми | ||||
семинари | 50 | |||