Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Физиологија и биотехнологија биљака | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Интеракције биљака и других организама | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тијана Н. Цветић Антић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је упознавање интеракција између биљака и других биљака, вируса, бактерија, гљива и анималних организама. | |||||||||
Исход предмета |
Након положеног испита студенти ће умети да опишу врсте интеракција између биљака и других организама. Моћи ће да анализирају улогу секундарних метаболита у успостављању интеракција између организама. Распознаваће молекуларне механизме и сигнализацију током успостављања интеракција. Моћи ће да разматрају концепт имунитета код биљака и презентују механизме одбране од патогена. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Биолошке интеракције између организама. Интеракције биљака и животиња - полинација и разношење семена. Алелопатија, испарљива органска једињења и комуникација биљака кроз атмосферу. Карниворне биљке. Полупаразитске и паразитске биљке - сигнализација, препознавање домаћина и успостављање (полу)паразитског односа. Значај фунгалних ендофита у еволуцији копнених биљака; Комуникација и сигнализација у успостављању микоризе. Интеракције у ризосфери: коменсализам и симбиозе. Интеракције микроорганизама са биљкама: микроорганизми који живе на површини листова и унутар биљака. Фитопатогени микроорганизми и нематоде. Хербиворни инсекти. Фитопатогени вируси. Урођени имунитет биљака и стечена отпорност према патогенима. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | ||||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Baluška F. (2009). Plant-Environment Interactions. From sensory plant biology to active plant behaviour. Heidelberg, Germany; Springer-Verlag | |||||||||
2 | Одабрани научни радови. | |||||||||
3 | ||||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, семинари, дискусије одабраних научних радова. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 30 | |||||||||