Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и биотехнологија биљака | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Генетичко инжењерство биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Анета Д. Сабовљевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | / | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Милорад M. Вујичић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | / | |||||||||
Циљ предмета |
Курс обезбеђује детаљна теоријска знања о генетичком инжењерству биљака. Предмет такође даје преглед савремених метода и техника које се користе у генетичком инжењерству биљака. | |||||||||
Исход предмета |
Обзиром да курс обезбеђује основу за разумевање молекуларних процеса у биљној ћелији, као и принципе генетичког инжењерства код биљака, студенти су оспособљени да планирају експерименте и тумаче резултате у области генетичког инжењерства биљака. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Технологија рекомбинантне ДНК; Биљни геноми – организација, структура; Модел организми (Arabidopsis thaliana, Physcomitrella patens, Oryza sativa, Zea mays); Базе података и њихов значај у генетичком инжењерству; Регулација генске експресије, транскрипциони фактори; Молекуларни маркери; Ензими; Вектори који се користе за трансформацију биљака; Изолација гена од интереса, модификација гена и конструисање генских касета, конструкција вектора, трансформација, селекција; Основе клонирања; Технике трансформације биљне ћелије (директне и индиректне методе уноса стране ДНК у ћелију домаћина); Употреба Agrobacterium у процесу трансформације биљака; Директни трансфер гена употребом биљних протопласта; Метода биолистичке трансформације; Метода микроињектирања; Електропорација; Селекција и регенерација трансгених биљака; Селектабилни маркери; Биореактори; Генетичке манипулације биљака у сврху постизања повећаног приноса и повећања отпорности на стрес; Генска експресија: ДНК чипови, квантитативни PCR; Праћење протеинске експресије и протеинских интеракција у биљној ћелији; Примена генетичког инжењерсва биљака у фармацији, медицини, хортикултури, пољопривреди. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Типови трансформације биљних ћелија. Потврда трансформације. Карактеризација фенотипа трансформисаних биљака. Поставка експерименталних задатака студената и одређивање резултата. Представљање и презентација резултата. Истраживачки задатак: одовор на добијени задатак, презентовање и дискусија у оквиру истраживачког задатка. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Kirakosyan, A., Kaufman, P.B. (2009) Recent Advances in Plant Biotechnology, Springer, Dordrecht, Heidelberg, London, New York | |||||||||
2 | Slater, A., Scott, N.W., Fowler, M.R. (2008) Plant Biotechnology: the genetic manipulation of plants, Oxford University Press | |||||||||
3 | Stewart, C.N. (2008) Plant Biotechnology and Genetics: principles, techniques, and applications, John Wiley and Sons, Inc. | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 4 | / | ||||||
Методе извођења наставе |
теоријска предавања, експерименталне вежбе (ДОН), студијски истраживачки рад | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | / | |||||||
практична настава | 40 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | / | |||||||||
семинари | / | |||||||||