Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Молекуларна биологија и биотехнологија биљака | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Физиологија и молекуларна биологија стреса код биљака | |||||||||
Наставник (за предавања) | Јаношевић А. Душица | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Јаношевић А. Душица | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета је да упозна студенте са факторима стресa, њиховог утицаја на физиолошке, метаболичке и морфогенетске процесе, као и физиолошким и молекуларним механизмима и принципима регулације одговора биљака на различите факторе стреса. | |||||||||
Исход предмета |
Познавање механизама деловања фактора стреса, перцепције и трансдукције сигнала стреса, као и одговора биљака на стрес, омогућује студентима да препознају и анализирају реакције биљака у условима стреса и прошире своја основна знања из области физиологије биљака. Знања стечена на овом курсу имају примену у заштити животне средине, пољопривреди, биотехнологији, и шумарству. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод: дефиниција стреса, подела и дејство на
биљке; аклимација (систематски стечена аклимација) и адаптација, примарни и
секундарни стрес; ефекат абиотички и биотичких фактори стреса на растење и
развиће биљака; механизам перцепције и трансдукције сигнала стреса (улога
калцијума и реактивних врста кисеоника); интеракција стресних фактора и
комуникација сигнала стреса; оксидативни стрес, настајање реактивних форми
кисеоника и активација антиоксидативног система; водни дефицит (суша,
повишени салинитет); механизми
отпорност према водном дефициту (осмотска адаптација, улога и
биосинтеза компатибилних осмолита), абсцисинска киселина (АBА) и њена
улога у трансдукцији сигнала осмотског стреса (АBА зависни и АBА независни
пут преноса сигнала); стрес соли
(регулација јонске хомеостазе, SOS сигнални пут), толеранција биљака на стрес
соли (детоксикација натријума и редистрибуција јона); анаеробни стрес,
промене у грађи, дисању и синтези протеина у хипоксичним и аноксичним
условима, перцепција (улога хемоглбина
као сензора стреса) и трансдукција сигнала анаеробног стреса, етилен; утицај
високих и ниских температура на физиолошке и метаболичке процесе биљка,
перцепција и трансдукција сигнала стреса, механизами отпорности према ниским
температурама (синтеза COR протеина, антифриз протеина, акумулација
осмолита), механизами отпорности према високим температурама (протеини
топлотног удара), улога АBА и салицине киселине у повећању термотолеранције,
аклимација биљака; светлост као
стресни фактор, механизми заштите фотосинтетичког апарата у условима високог
интезитета светлости и UV радијације; стрес тешких метала, механизми
избегавања стреса, толеранција на стрес тешких метала (одржавање јонске
хомеостазе, метал-транспортери, хелати), металофите и хиперакумулатори;
биотички фактори; утицај биотичких фактора на физиолошке и метаболичке
процесе; интеракција патогених организама у биљака у развоју болести; одбраммбени механизми: хиперсензитиван
одговор, локални одговор и систематска
стечена резистенција; хербиворе; салицина киселина, јасмонати, етилен (јасмонски сигнални пут и системин сигнални
пут). |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Праћење ефеката једног од абиотичких фактора на растење и развиће биљака. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Нешковић, М., Коњевић, Р., Ћулафић, Љ. (2010), Физиологија
биљака, ННК-Интернационал, Београд |
|||||||||
2 | Taiz, L., Zeiger, E., Moller M.I., Murphy A., (2015), Plant Physiology and Development, Sinauer Associates, Inc., Publishers, Sunderland | |||||||||
3 | Nilsen E., Orcutt, D. (1996), Physiology of Plants Under Stress,
John Wiley & Sons, INC. New
York |
|||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 0 | 2 | 2 | |||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања, истраживачки рад, семинар и консултације | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
5 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 5 | усмени испит | 50 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||