Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Неуробиологија | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије II ниво | |||||||||
Назив предмета | Експериментална физиологија надражљивих ћелија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Лидија Љ. Раденовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Лидија Љ. Раденовић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | Обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Савладавање основних техника и метода експерименталне физиологије надражљивих ћелија/ткива. | |||||||||
Исход предмета |
Студенти ће стећи елементарна знања и практично искуставо из области експерименталне електрофизиологије. По завршетку сваког Модула студенти ће имати резултате добијене на вежбама. На основу тих резултата написаће извештаје који ће у себи садржати приказ експеримента, обраду и презентовање, анализу и дискусију добијених резултата. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Физиологија као експериментална наука, смисао и значај експеримената, методолошки приступи тестирању научних хипотеза у области физиологије надражљивих ткива, експериментални модели у неуробиологији; Мерења - појам мерења, класичне поделе мерења, електрична мерења као основни тип мерења; Домени представљања информација, интердоменски конвертори, међудоменска конверзија сигнала; Основи електрицитета, феномен ексцитабилности, ел. модел мембране, анализа ел. кола; Електрофизиолошки експеримент, мерни уређаји, стимулатори, предпојачавач; Електроде - подела, ел. двослој, стандардна електрода, референтна електрода, микроелектрода; Начини регистровања; Електротонуси; Методе регистровања; Регистровање и типови мишићне контракције. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Практична настава: Вежбе су конципиране у четири Модула. Сваки Модул обухвата тематске целине групе вежби из Практикума: Електрофизиолошки експеримент, поставка за екстраћелијску стимулацију и регистрацију, уређаји за стимулацију и регистрацију, биолошки модел систем - жаба, дисекција, изоловање нервно-мишићног препарата; Електрична својства надражљивих ћелија - регистровање акционог потенцијала нерва, карактеристике; Механичка и електрична својства мишића - фармакологија нервно-мишићне синапсе, контракција мишића. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Зечевић, Д. Анђус, П. ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ЕЛЕКТРОФИЗИОЛОГИЈА, Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
2 | Недељковић, Н. и аутори (2009) ЕКСПЕРИМЕНТАЛНА ФИЗИОЛОГИЈА НАДРАЖЉИВИХ ЋЕЛИЈА СА ПРАКТИКУМОМ, Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
3 | Раденовић, Л. (2009) Експериментална физиологија надражљивих ћелија, мултимедијални ЦД, Биолошки факултет, Београд. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања су конципирана тако да осим теоријских обухватају комплетну припрему за самосталан експериментални рад студената на вежбама. Три пута у току семестра у унапред договореним терминима предавања одржаће се тестови/колоквијуми. Градиво сваког теста су претходно одвежбани Модули (групе вежби) и пређено градиво са предавања. Долазак на тест је обавезан. Учешће на вежбама оверава се успешно савладаним малим експерименталним задатком на крају вежбе презентираним у писменој форми - извештај. Оверавање сваког одвежбаног Модула је неопходно и условљава прелазак на следећи Модул, тако да је елиминаторног карактера. Сваки извештај носи максимално 10 поена. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | |||||||||
практична настава | 30 | усмени испит | 40 | |||||||
колоквијуми | 30 | |||||||||
семинари | ||||||||||