Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија, Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Примењена генетика, Биологија микроорганизама | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Екогенотоксикологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Марија Н. Савић-Веселиновић; Бранка С. Вуковић-Гачић; Биљана Ј. Николић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Марија Н. Савић Веселиновић; Бранка С. Вуковић-Гачић; Биљана Ј. Николић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни и изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Проширивање знања о последицама присуства генотоксичних агенаса и загађивача у животној средини на популације и екосистем у целини. Упознавање са актуелним стратегијама за тестирања генотоксичности применом великог броја тестова за детекцију оштећењa ДНК, генских и хромозомских мутација. Упознавање са принципима примене генотоксиколошких тестова у детекцији антимутагена и антимутагенезе. | |||||||||
Исход предмета |
Студент ће моћи да закључи какве су и колике последице деловања генотоксичних агенаса на променљивост генетичког материјала, како на нивоу јединке, тако и на нивоу популације. Студент ће бити оспособљен да процени применљивост основних типова тестова за детекцију и евалуацију генотоксичности, мутагености и антимутагености агенаса чији се ефекат процењује, а у зависности од њихове намене, примене и природе. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Увод у екогенотоксикологију. Механизми деловања физичких, хемијских и биолошких агенаса и типови оштећења генетичког материјала које узрокују. Исправка оштећења генетичког материјала код прокариота. Исправка оштећења генетичког материјала код еукариота и наследни синдроми код људи асоцирани са дефектима у репарацији ДНК. Генетичке и епигенетичке основе канцерогенезе. Антимутагенеза и антимутагени. Принципи детекције и евалуације ефеката генотоксичних агенаса. Тестови за детекцију генских мутација, хромозомских мутација и ДНК оштећења. Тестови на микроорганизмима.Тестови на Drosophila melanogaster. Тестови у културама сисарских ћелија и тестови на сисарима in vivо. Последице присуства загађења на генетичку структуру популација. Примери актуелних екогенотоксиколошких истраживања. Примена комет и микронуклеус теста у екогенотоксиколошким истраживањима. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Дебате на задату тему након преласка појединих поглавља. Студија случаја неке актуелне проблематике везане за пређено градиво. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Зимоњић, Д.Б, Савковић, Н. и Анђелковић, М. (1990) Генотоксични агенси: Ефекти, принципи и методологија детекције. Београд. Научна књига | |||||||||
2 | Parry, J.M. & Parry, E.M. (2012) Genetic toxicology. New York. Humana Press | |||||||||
3 | Gunter Obe & Vijayalaxmi (2007) Chromosomal alterations - methods, results and importance in human health. Berlin. Springer | |||||||||
4 | Nikolić, B., Mitić-Ćulafić, D., Vuković-Gačić, B. & Knežević-Vukčević, J. (2012) Molecular mechanisms of action of antimutagens from sage (Salvia officinalis) and basil (Ocimum basilicum). In: Mutagenesis, Ed. R. Mishra. (85-112). Rijeka, Croatia: InTech | |||||||||
5 | Vuković-Gačić, B., Simić, D. & Knežević-Vukčević, J. (2006) Escherichia coli assay system for detection of plant antimutagens and their mechanisms of action. Topical Issues in Applied Microbiology and Biotechnology, Ed. L. Verschaeve, Research SignPost, Kerala, India, 61-85. | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Теоријска предавања. Дебате на задату тему. Студије случаја | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
10 | писмени испит | ||||||||
практична настава | усмени испит | 50 | ||||||||
колоквијуми | 40 | |||||||||
семинари | ||||||||||