Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биологија микроорганизама | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Диверзитет и еволуција микроорганизама | |||||||||
Наставник (за предавања) | Тања С. Берић, Јелена Б. Кнежевић-Вукчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Тања С. Берић, Јелена Б. Кнежевић-Вукчевић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | Тања С. Берић, Јелена Б. Кнежевић-Вукчевић | |||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Продубљивање знања о метаболичкимм и еколошким типовима микроорганизама и њиховој еволуцији. Савладавање метода које се користе у проучавању еволуције и диверзитета микроорганизама. | |||||||||
Исход предмета |
Студент: -описује диверзитет микроорганизама; - дефинише еволутивне механизме настанка диверзитета; -анализира поставке прећелијске еволуције; -групише микроорганизме према филогенетским односима и метаболичким особинама; -представља универзално филогенетско стабло; -вреднује методе које се користе у проучавању еволуције и диверзитета микроорганизама, -придржава се принципа номенклатуре и систематике микроорганизама; -користи софтвер за идентификацију микроорганизама и конструкцију филогенетског стабла. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Прећелијска еволуција. Динамична кинетичка стабилност. Теорије о пореклу микроорганизама. Метаболички и еколошки диверзитет микроорганизама. Методе за утврђивање филогенетских односа. Молекуларна таксономија. Филогенетско стабло и еволуција прокариота. Концепт врсте и специјација. Номенклатура, класификација микроорганизама. Репрезентативне групе прокариота. Еволуција и класификација вируса. Еволуција и класификација еукариотских микроорганизама. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Изоловање чистих култура микроорганизама из неке средине. Изоловање ДНК. Умножавање гена за 16С рРНК коришћењем универзалних прајмера и методе ПЦР. Секвенцирање ДНК фрагмената. Идентификација на основу добијене секвенце коришћењем БЛАСТ софтвера. Конструкција филогенетског стабла. Употреба фингерпринтинг метода за одређивање генетичког диверзитета микроорганизама у некој средини. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Madigan, M.T., Martinko, J.M., Stahl, D.A, Clark, D.P. (2010). Brock Biology of Microorganisms Thirteenth Edition. San Francisco: Pearson Education Inc. | |||||||||
2 | Saap, J. (Ed.). (2005). Microbial Phylogeny and Evolution. Oxford: Oxford University Press Inc. | |||||||||
3 | Kнежевић-Вукчевић, Ј. (2007). Класификација и реперезентативне групе прокариота. Ауторизована скрипта. | |||||||||
4 | Ревијски радови из области. | |||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | 0 | ||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, лабораторијске вежбе, семинар | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
писмени испит | 30 | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | 10 | |||||||||
семинари | 20 | |||||||||