Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Експериментална биомедицина | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије, II ниво | |||||||||
Назив предмета | Биомедицинска екофизиологија | |||||||||
Наставник (за предавања) | Небојша И. Јаснић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | ||||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | изборни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Циљ предмета Биомедицинска екофизиологија је да студенти схвате корелацију организма и промена вредности физичких параметара спољашње средине као и начине прилагођавања организма на те промене ангажовањем одговарајућих физиолошких и понашајних механизама. | |||||||||
Исход предмета |
Након завршеног курса из Биомедицинске екофизиологије студенти ће бити у стању да препознају и опишу најзначајније факторе спољашње средине који изазивају промене функционисања физиолошких система организма. Поред тога, моћи ће да повежу деловање тих фактора са одговарајућим стратегијама и могућностима организма за прилагођавање. На крају, биће у стању да процене капацитет организма за успешно прилагођавање променама вредности разних физичких параметара спољашње средине. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Ефекти промењеног барометарског притиска:
карактеристике транспорта и размене 02 и CО2 у крви и ткивима; могућности прилагођавања живота условима
промењеног барометарског притиска; типови хипоксија; деловање хипоксије на
организам; адаптација и дезадаптација на висину; физиологија респираторног и
циркулаторног система при надпритиску; декомпресиона болест. Космичка екофизиологија: карактеристике космоса; фактори средине у космосу; бестежинско стање; утицај нулте гравитације на неуровестибуларни систем; поремећаји кардиоваскуларног система при нула гравитацији; промене коштано-мишићног система у условима нула гравитације; убрзање; децелерација; радиобиологија: космичко, природно и вештачко зрачење; деловање зрачења на неживе и живе системе; радиоосетљивост и радиорезистентност; радијациона болест; мождании обиик радијационе болести; хематолошки облик радијационе болести; заштита од зрачења. Биомедицинска основа деловања реактивних врста кисеоника и антиоксидативних компоненти. Екотоксикологија: најважнији извори загађења екосистема; фактори који утичу на токсичност супстанци; путеви продирања токсина у организам и њихова судбина; однос између биотрансформације и елиминације токсина и њихове токсичносии; акутна, субхронична и хронична токсичност |
|||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Проучавање савремене научне литературе у потрази за истраживањима која су у вези са наставном темом. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Радојичић, Р. (2006). Општа екофизиологија. Завод за уџбенике, Београд | |||||||||
2 | Штајн, А., Жикић, Р., Саичић, З. Екофизиологија и екотоксикологија животиња. (2007). ПМФ Крагујевац | |||||||||
3 | Bradshaw, D. (2003). Vertebrate ecophysiology - An Introduction to its Principles and Applications. Cambridge University Press | |||||||||
4 | ||||||||||
5 | ||||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
2 | 2 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавање, консултативна настава, дискусије | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
30 | писмени испит | 20 | |||||||
практична настава | усмени испит | 30 | ||||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 20 | |||||||||