Спецификација предмета за књигу предмета | ||||||||||
Студијски програм | Молекуларна биологија и физиологија, Биологија | |||||||||
Изборно подручје (модул) | Биофизика | |||||||||
Врста и ниво студија | Мастер академске студије II ниво | |||||||||
Назив предмета | Биоенергетика | |||||||||
Наставник (за предавања) | Мирослав Ж. Живић | |||||||||
Наставник/сарадник (за вежбе) | Мирослав Ж. Живић | |||||||||
Наставник/сарадник (за ДОН) | ||||||||||
Број ЕСПБ | 6 | Статус предмета (обавезни/изборни) | обавезни | |||||||
Услов | ||||||||||
Циљ предмета |
Свеобухватно упознавање студената са биофизичким основама токова и трансформација енергије у живим бићима. | |||||||||
Исход предмета |
Студент дефинише протонску моторну силу. Студент описује елементе редокс ланаца на различитим енергетским мембранама. Студент објашњава хемиосмотску теорију. Студент примењује основне законе термодинамике за објашњавање токова енергије у живим системима. Студент анализира жива бића као отворене системе који опстају кроз размену енергије и материје са околином. Студент користи Кларкову кисеоничну електроду за мерење дисања различитих ћелија и ткива. | |||||||||
Садржај предмета | ||||||||||
Теоријска настава |
Термодинамика преноса енергије преко биолошких мембрана. Хемиосмотски пренос енергије. Квантитативана биоенергетика: мерење покретачких сила. Хемиосмотско протонско коло. Природа преноса електрона и протона у живим системима. Цитохромски респираторни ланац. Модификације респираторног система код биљака и гљива: алтернативна оксидаза, унутрашње и спољашње NADH дехидрогеназе, паралелни респираторни ланац и алтернативе комплексу IV код неких гљива. Стварање протон-покретачке силе у фотосинтези. АТФ синтетаза. Улога митохондрија у ћелији. Транспорт метаболита и јона преко мембрана које претварају енергију. Редокс системи на ћелијској мембрани. | |||||||||
Практична настава (вежбе, ДОН, студијски истражива-чки рад) | Лабораторијске вежбе: Ефекат метаболичких блокатора на дисање и фосфатни метаболизам код гљиве Phycomyces blakesleeanus, коришћењем метода оксиметрије и 31Р NMR. Рaчунске вежбе. | |||||||||
Литература | ||||||||||
1 | Schäfer, G. & Penefsky, H. S. (2008). Bioenergetics - Energy Conservation and Conversion. Berlin Heidelberg: Springer-Verlag | |||||||||
2 | Nicholls, D.G. & Ferguson, S.J. (2013). Bioenergetics 4.London, San Diego: Academic Press | |||||||||
3 | Holzenburg, A. & Scrutton, N. S. (2002). Enzyme-Catalyzed Electron and Radical Transfer. New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow: Kluwer Academic Publishers | |||||||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||||||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски истраживачки рад | Остали часови | ||||||
3 | 1 | |||||||||
Методе извођења наставе |
Предавања, индивидуални рад са студентима, лабораторијски рад, израда и одбрана семинарског рада, рачунске вежбе. | |||||||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||||||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |||||||
активност у току предавања |
20 | писмени испит | ||||||||
практична настава | 10 | усмени испит | 30 | |||||||
колоквијуми | ||||||||||
семинари | 40 | |||||||||