Студијски програм: Биологија
|
Врста
и ниво студија: Основне академске
студије
|
Назив предмета: ЕТНОБОТАНИКА И
ФИТОХЕМИЈА
|
Шифра: ОА-ИБ5-5
|
Наставник: Јанаћковић T. Пеђа, водећи
наставник; остали релевантни подаци се налазе у Е-индексу
|
Статус предмета: Изборни
|
Број ЕСПБ: 6
|
Услов:
за модул Биологија и Екологија: Систематика и
филогенија биљака; за модул Молекуларна биологија и физиологија: Упоредна
морфологија и систематика биљака
|
Циљ предмета
Упознавање са културолошким, социјалним и
економским аспектима употребе биљака у традиционалној медицини, исхрани и
другим значајним аспектима за човека. Приказ одрживе експлоатације богате
флоре значајних и потенцијално значајних географских подручја. Најзначајније биљне
фамилије, доказани и потенцијални ресурси биолошки активних супстанци и
њихова фитохемија. Методе у етноботаничким и фитохемијским
истраживањима.
|
Исход предмета
Стицање и усвајање основних
знања из етноботанике и фитохемије. Овладавање методама у истраживању
значајних биљака у различитим сферама живота човека. Овладавање вештинама за
рад у лабораторији и на терену. Способност за самостално коришћење литературе.
|
Садржај предмета
Теоријска настава:
1.
Увод у етноботанику. Традиционална ботаничка
знања и вештине. 2. Преглед коришћења значајних биљака за човека. Палеоетноботаника. 2. Eтноботаника и етномедицина. 3. Традиционална
фитохемија. 4. Методе у етноботаничким истраживањима. 5. Метаболити биљака. 6. Биолошка функција и значај секундарних метаболита. 7. Стратегија
истраживања биоактивних биљних
конституената. 8. Упознавање локалних флора и њихове употребе у
традиционалној медицини и другим аспектима живота човека. 9. Начини дизајнирања
протокола за тестирање биолошке активности. 10. Доместификација биљака. 11. Гајене и самоникле лековите, ароматичне и зачинске биљке. 12. Отровне, обредне и биљке са психоактивним
супстанцама. 13. Биодиверзитет - ретке и заштићене лековите биљке и фактори њиховог угрожавања. 14. Примењена
етноботаника и фитохемија. 15. Лековите, ароматичне, зачинске и
отровне биљке
Балкана. 15. 21. век - повратак природи? Очување
фитодиверзитета. Биљке за будућност.
Практична настава: Теренске вежбе, идентификација и
проучавање одабраних биљака из фамилија: Cupressaceae, Apiaceae, Valerianaceae, Lamiaceae, Asteraceae, Malvaceae, Tiliaceae, Hypericaceae, Papaveraceae, Fabaceae,
Betulaceae, Alliaceae и др. Упознавање са традиционалним методама екстракције
и употребе биљака (хербалисти). Експериментални рад у фитохемијској лабораторији и на терену. Израда
пројеката. Студија случаја.
|
Литература
- Cotton, C. M. (1997). Ethnobotany, Principles and Applications. John Wiley and Sons, Chichester, New York,
Brisbane, Toronto, Singapore.
- Hostettmann, K.,
Marston, A., Maillard M.,
Hamburger, M. (eds.) 1995. Phytochemistry
of Plants Used in Traditional Medicine, Oxford Science Publication, Clarendon Press – Oxford.
- Daniel, M. (2005).
Medicinal Plants, Chemistry and Properties.
Science Publishers, Enfield (NH), Jersey, Plymouth.
- Yaniv, Z., Bachrach,
U. (2005) Handbook of medicinal plants,
Food Products Press, The Hawort Medical Press, Imprint of the Hawort
Press, Inc. New York, London, Oxford.
- Сарић, М. (ед) (1989). Лековите биљке Србије. САНУ,
Београд.;
- Ковачевић, Н.
(2002). Основи фармакогнозије. Српска школска књига, Београд;
- Јанчић, Р., Стојановић, Д. (2008) Економска ботаника. Завод за
уџбенике. Београд.
- Којић, М., Јанјић, В. (1991) Отровне биљке. Научна књига. Београд.
- Грлић, Љ. (1956) Наше самоникло јестиво биље. Пољопривредни
накладни завод. Загреб.
- Јаковљевић, С. (1962) Систематика лековитих биљака. Завод за
издавање уџбеника Народне републике Србије. Београд.
- Николић, Т. (2013) Систематска ботаника, разноликост и еволуција
биљног свијета. АЛФА д.д., Загреб.
- Schery, W. R. (1972) Plants for man.
Second edition. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, New Jersey.
- Meuninck, J. (2007) Basic Essentials
Edible Wild Plants and Useful Herbs, Globe Pequot Pr.
|
Број часова активне
наставе
|
Остали часови
(теренски рад): 1
|
Предавања: 2
|
Вежбе:
|
Други
облици наставе:
|
Студијски
истраживачки рад: 2
|
Методе извођења наставе
Теоријска настава, практична настава, израда
пројеката и теренска настава
|
Оцена знања (максимални број поена 100)
|
Предиспитне обавезе
|
поена
|
Завршни испит
|
поена
|
израда пројекта
|
20
|
усмени испит
|
60
|
презентовање пројекта
|
20
|
|
|